Laadpaal voor thuis

Alles wat je moet weten

Laadpaal Thuis: veel voordelen

Wie een elektrische auto heeft, wil graag dicht bij huis kunnen opladen. Een laadpaal thuis is de ideale oplossing: geen zoektochten naar een beschikbare laadpaal en altijd weg kunnen rijden met een volle accu. Daar komt bij dat publieke laadstations flink duurder zijn dan het laden bij een laadpaal thuis. Wij helpen u het juiste laadstation te kiezen met onze handige Laadpaalpro Laadpaalwijzer. Kies daarom ook voor het gemak van uw eigen laadpaal thuis, deskundig geïnstalleerd door onze Laadpaal Professionals.

Gebruik onze laadwijzer

Keuzefactoren laadpalen thuis

Als onafhankelijke installateur van alleen gerenommeerde merken laadpalen en laadstations bieden we een ruime keus aan modellen en functionaliteiten. Belangrijke criteria zijn o.a. de aanwezige stroomvoorziening, het type elektrische auto dat u rijdt en of u voor zakelijk gebruik bijvoorbeeld online declaraties wilt kunnen indienen. De keuze voor een laadstation aan de wand of een laadpaal hangt af van de praktische mogelijkheden, maar wellicht vindt u design ook belangrijk.

Lees meer over opties in laadstations
  • Dynamic load balancing
  • Wandstation of laadpaal
  • Type auto
  • Slim laadstation
  • 3-fasen aansluiting meterkast

Dynamic load balancing

Moderne huishoudens gebruiken veel elektriciteit. Dynamic load balancing past automatisch de laadsnelheid zo aan, dat stroomuitval wordt voorkomen.

Wandstation of laadpaal

Het is belangrijk dat de auto dicht bij het laadstation staat. Omdat de werking exact hetzelfde is, kiest u eenvoudig de meest praktische optie: een wandstation of een laadpaal.

Type auto

Niet iedere elektrische auto is geschikt voor 3-fasenladen of kan vaak niet de hogere 22 kW snelheid aan. Met onze Laadpaalwijzer maakt u de juiste keuze.

Slim laadstation

Ook wie geen auto van de zaak heeft, kan kiezen voor de mogelijkheden van een slimme laadpaal zoals inzicht krijgen in uw verbruik en automatisch laden tijdens daltarief.

3-fasen aansluiting meterkast

Een toekomstbestendige meterkast heeft een 3-fasenaansluiting voor de elektrische auto, waarmee uw stroomvoorziening geschikt is voor uw huidige én toekomstige auto’s.

Moderne huishoudens gebruiken veel elektriciteit. Dynamic load balancing past automatisch de laadsnelheid zo aan, dat stroomuitval wordt voorkomen.

Het is belangrijk dat de auto dicht bij het laadstation staat. Omdat de werking exact hetzelfde is, kiest u eenvoudig de meest praktische optie: een wandstation of een laadpaal.

Niet iedere elektrische auto is geschikt voor 3-fasenladen of kan vaak niet de hogere 22 kW snelheid aan. Met onze Laadpaalwijzer maakt u de juiste keuze.

Ook wie geen auto van de zaak heeft, kan kiezen voor de mogelijkheden van een slimme laadpaal zoals inzicht krijgen in uw verbruik en automatisch laden tijdens daltarief.

Een toekomstbestendige meterkast heeft een 3-fasenaansluiting voor de elektrische auto, waarmee uw stroomvoorziening geschikt is voor uw huidige én toekomstige auto’s.

Advies gewenst?

Wij helpen u graag om te bepalen welke laadoplossing het beste bij uw thuissituatie past

blank

Kosten laadpaal thuis

De kosten voor een laadpaal thuis worden bepaald door een aantal zaken: moet er gegraven en eventueel opnieuw bestraat worden? Welke aanpassingen zijn er nodig in de meterkast? Kan uw auto een hogere laadsnelheid aan en wilt u die ook? En natuurlijk: welke laadpaal kiest u? Het goede nieuws is dat uw eigen laadpaal aanzienlijk voordeliger oplaadt, dan wanneer u een openbare laadpaal gebruikt.

Kosten laadpaal thuis

Dit kost een laadpaal thuis

De kosten voor een laadpaal thuis worden bepaald door een aantal zaken: moet er gegraven en eventueel opnieuw bestraat worden? Welke aanpassingen zijn er nodig in de meterkast? Kan uw auto een hogere laadsnelheid aan en wilt u die ook? En natuurlijk: welke laadpaal kiest u? Het goede nieuws is dat uw eigen laadpaal aanzienlijk voordeliger oplaadt, dan wanneer u een openbare laadpaal gebruikt.

  • De laadpaal
  • De installatie
  • Het abonnement
  • De besparing

De laadpaal

Een laadpaal kost, afhankelijk van de mogelijkheden, tussen de 500 en 2500 euro. De duurdere, slimme laadpaal levert ook veel op, zoals inzicht, gemak en besparing.

De installatie

Hieronder vallen: de aanpassingen in de meterkast en het plaatsen van de laadpaal of laadstation, inclusief het graven en opnieuw bestraten.

Het abonnement

Met het E-Flux eMobility platform krijgt u: inzicht in uw verbruik, een beveiligde laadpaal en 24/7 storingsdienst. U kunt automatisch verrekenen en u bepaalt wie er voor welk tarief mogen laden.

De besparing

Elektrisch rijden is sowieso al veel voordeliger en de investering in een eigen laadpaal verdient u terug door de veel lagere laadkosten.

Een laadpaal kost, afhankelijk van de mogelijkheden, tussen de 500 en 2500 euro. De duurdere, slimme laadpaal levert ook veel op, zoals inzicht, gemak en besparing.

Hieronder vallen: de aanpassingen in de meterkast en het plaatsen van de laadpaal of laadstation, inclusief het graven en opnieuw bestraten.

Met het E-Flux eMobility platform krijgt u: inzicht in uw verbruik, een beveiligde laadpaal en 24/7 storingsdienst. U kunt automatisch verrekenen en u bepaalt wie er voor welk tarief mogen laden.

Elektrisch rijden is sowieso al veel voordeliger en de investering in een eigen laadpaal verdient u terug door de veel lagere laadkosten.

blank

Openbaar laden

Heeft u geen eigen grond om uw laadpaal te plaatsen, dan kunt u bij veel gemeenten een openbare laadpaal aanvragen. Gaat de gemeente akkoord, dan bepalen zij de locatie en betaalt u geen aanlegkosten. Helaas bent u  wel flink duurder uit met het laden. Het grootste nadeel is echter dat de laadpaal vaak ‘bezet’ kan zijn, waardoor u een plek verder van huis moet zoeken. Als dit echter voor u de enige oplossing is, dan kunnen wij u adviseren bij het aanvragen van een publieke laadpaal bij uw gemeente.

Regelgeving thuisladen

Als u op uw eigen terrein een laadpaal wilt plaatsen, dan bent u daar vrij in. U heeft geen toestemming of een vergunning voor uw laadpaal nodig. Woont u in een huurwoning of heeft u geen eigen inrit, dan kunt u bij veel gemeentes vragen of zij een openbare laadpaal willen aanleggen. Nadeel is wel dat iedereen die laadpaal mag gebruiken en u dus genoodzaakt kunt zijn verderop te zoeken. En het laadtarief ligt aanzienlijk hoger dan wanneer u een eigen laadpaal gebruikt, zodat u op termijn duurder uit bent.

blank

Subsidies

Voor een laadpaal thuis stellen sommige gemeentes in Nederland een subsidie ter beschikking. U kunt dit zelf navragen of wij zoeken het voor u uit! Neem hiervoor contact op. Landelijk zijn er helaas geen subsidies voor het plaatsen van een laadpaal of laadstation bij een particuliere woning, ook niet als u een auto van de zaak heeft. Er zijn wel financiële tegemoetkomingen voor de aanschaf van een elektrische auto.

Neem contact op

Een laadstation kan op twee manieren geplaatst worden, de eerste optie is namelijk aan de wand en dan noem je het een wandlader of wallbox. De tweede optie is wanneer het laadstation op een paal gemonteerd wordt, noem je het een laadpaal. In het laadstation zelve zit nauwelijks verschil: een laadpaal staat op een paal, een wandlader/wallbox is aan de muur bevestigd.

Een slimme laadpaal houdt data bij, verwerkt deze online en maakt voor u alle data inzichtelijk en maakt service (op afstand) mogelijk. Een meer eenvoudige offline laadpaal doet wat het moet doen, namelijk laden, maar inzicht in laadverbruik e.d. is er niet. Vooral voor zakelijke rijders is een slimme laadpaal, onder andere vanwege automatisch declareren van laadkosten, een goede oplossing.

In een slimme laadpaal zit meestal, om het verbruik bij te houden, een zogenaamde MID geijkte kWh-meter. Ook bevindt er zich in een slimme laadpaal een RFID-reader (bedoeld om een laadpas te herkennen) en een mobiele communicatie-module (een simkaart of internetkabel voor het doorgeven van data). Via onze partner E-flux kunt u, in uw eigen portaal, alle data inzien. Soms is er door een fabrikant ook een portal gebouwd waar inzicht is in het verbruik en administratieve gegevens ingevuld kunnen worden. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het kWh-tarief, de privérekening en de factuurgegevens voor het abonnement. Ook kan er bij een slimme laadpaal meestal gekozen worden voor load balancing of een koppeling met bijvoorbeeld zonnepanelen en kunt u bepalen wie er wel mogen laden bij uw laadstation.

1-fase – 3,7kW
Een 1-fase laadstation maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting en heeft een stroomsterkte van 16A. Hiermee is het maximale laadvermogen 3,7 kW. Iedere meterkast heeft een 1-fase aansluiting.
3-fase – 11kW
Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x230V (=krachtstroom) en heeft een stroomsterkte van 16A. Hiermee is het maximale laadvermogen 11 kW. Als u niet over een 3-fase aansluiting beschikt, dan kunt u in alle gevallen een uitbreiding bij uw netbeheerder aanvragen. De kosten hiervan variëren tussen de €250 – € 400.

Geïnteresseerd in een laadpaal thuis?

Voor meer informatie en/of interesse, neem direct contact met ons op of vraag een offerte aan. Onze adviseurs informeren u graag.