Kosten elektrisch rijden

Wat komt er bij kijken?

Diverse factoren

De kosten voor de aanschaf van uw laadstation en die voor het laden zelf zijn afhankelijk van meerdere factoren. Wilt u bij daltarief kunnen laden? Kunt u de kosten zakelijk verrekenen? Wilt u een laadpaal of wandstation? En laadt u voornamelijk thuis op of ook vaak onderweg? Biedt u als ondernemer uw medewerkers en/of gasten tegen betaling of gratis laden aan? Wij loodsen u door het hele traject, adviseren u bij iedere stap en helpen u bij de keuze voor de juiste opties!

Maak een afspraak

Vergelijking brandstof- en laadkosten

Uw laadgedrag is sterk bepalend voor de kosten. Openbaar laden is gemiddeld 40% duurder dan thuisladen, waarbij de tarieven per openbare laadplek flink kunnen verschillen. Snelladen kost nóg eens de helft meer, maar dan bent u gemiddeld per km. nog steeds 50% voordeliger uit dan met benzine.

  • Voordeliger dan brandstof
  • Laad zoveel mogelijk thuis
  • Kies voor slimme laadopties
  • Denk ook aan zonnepanelen

Thuis laden

Met puur de stroomkosten van uw energiecontract is thuis uw auto opladen het voordeligst. Bij € 0,26/kWh betaalt u € 0,05/km. U verdient de kosten van uw laadstation op termijn royaal terug.

Openbaar laden

De tarieven verschillen per laadpaal en soort laadpas en zitten tussen de € 0,20 en € 0,60/kWh. Bij een gemiddelde van € 0,40/kWh betaalt u circa € 0,08/km.

Snelladen

Met gemiddelde prijzen van € 0,60/kWh is snelladen een echte noodoplossing, maar op dat moment ook een uitkomst. Per kilometer betaalt u dan circa € 0,12.

Met puur de stroomkosten van uw energiecontract is thuis uw auto opladen het voordeligst. Bij € 0,26/kWh betaalt u € 0,05/km. U verdient de kosten van uw laadstation op termijn royaal terug.

De tarieven verschillen per laadpaal en soort laadpas en zitten tussen de € 0,20 en € 0,60/kWh. Bij een gemiddelde van € 0,40/kWh betaalt u circa € 0,08/km.

Met gemiddelde prijzen van € 0,60/kWh is snelladen een echte noodoplossing, maar op dat moment ook een uitkomst. Per kilometer betaalt u dan circa € 0,12.

Gemiddeld

De meeste automobilisten gebruiken een combinatie van laadmethoden. De gemiddelde tarieven zijn: voor thuisladen circa 6 cent/km, openbaar laden gemiddeld 8 cent/km, snelladen circa 12 cent/km. Een mix van 10% snelladen, 30% openbaar en 60% thuisladen kost ongeveer € 0,07/km. Ter vergelijking: een benzine verbrandingsmotor van 1:15 kost circa 13 cent/km.

Advies gewenst?

Onze adviseurs helpen u graag en informeren u nader over alles wat er bij komt kijken als u elektrisch gaat rijden.

blank

Opbouw kosten laadpaal thuis

Het laadstation, de installatie, de laadpas en eventueel een abonnement vormen samen het totale kostenplaatje voor uw eigen laadstation thuis. Een slimme laadpaal is duurder, maar heeft veel voordelen en kan geld besparen bij het laden. De installatiekosten zijn afhankelijk van de situatie ter plekke en de benodigde aanpassingen in de meterkast. Is een abonnement voor u dé oplossing, dan adviseren wij u die van onze partner E-Flux. Wij hebben alles voor u overzichtelijk op een rij gezet.

Lees meer over de kosten van een laadpaal thuis

Opbouw kosten laadpaal zakelijk

Voor de optimale zakelijke laadoplossing moeten we o.a. weten hoeveel laadpunten u wilt, wat de afstanden zijn naar de stroomvoorziening en of die voldoende capaciteit heeft, of we vanwege het productieproces ’s nachts moeten installeren, of uw gasten en/of werknemers gratis of tegen betaling mogen laden, of uw werknemers zakelijk kunnen verrekenen en of u gebruik wilt maken van het eMobility platform van onze eMSP-partner E-Flux inclusief 24/7 storingsdienst.

Lees meer over laadoplossingen voor bedrijven
blank
blank

Laadpassen, abonnementen en laadpaalbeheer

U kunt thuis zonder abonnement, rechtstreeks via de kabel, opladen. Maar bij openbare laadpalen heeft u een laadpas met abonnement nodig, net als dat u een abonnement nodig heeft wanneer u uw verbruik bij wilt houden, zakelijk wilt verrekenen, anderen gratis of tegen vergoeding uw landpaal laten gebruiken, zonnepanelen wilt aansluiten en uw laadpaal wilt beveiligen. Hiervoor raden wij de scherp geprijsde abonnementen aan van onze eMSP-partner E-Flux, waaraan u nagenoeg alle zakelijke laadpassen kunt koppelen en via het eMobility platform alles kunt inzien en reguleren van uw laadoplossing(en).

Neem contact op voor meer informatie

Dat kan zeer zeker, maar u heeft hier niet alleen zonnepanelen voor nodig. U moet ook beschikken over een type laadstation dat niet automatisch stroom betrekt van het elektriciteitsnet, maar voorrang geeft aan de stroom die u zelf opwekt. Vermeld dit dus altijd bij uw aanvraag, zodat we het juiste type laadstation kunnen aanraden. Bedenk wel dat u dus in de gelegenheid moet zijn om vooral overdag – als de zon schijnt – uw auto op te laden. Een alternatief is de slimme laadpaal die zoveel mogelijk tijdens het daltarief gebruikt laadt, waarbij u vooraf opgeeft wanneer de auto klaar voor gebruik moet zijn. Wij adviseren u graag over alle mogelijkheden.

Elektrisch rijden wordt door onze overheid flink gestimuleerd. Voor nu ligt de focus vooral op zakelijke rijders, maar dit wordt de komende jaren stapsgewijs afgebouwd. De stimuleringsmaatregelen die op dit moment gelden zijn:

Aanschafsubsidie. Deze subsidie is bedoeld voor particulieren die een elektrische auto aanschaffen of privé gaan leasen. Vanaf 2022 kan er bij nieuwe elektrische auto’s aanspraak worden gemaakt op maximaal € 3350,-. Bij occasions is dit € 2000,-. In 2021 was de bodem van de subsidiepot voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s snel bereikt. Daarom is het vanaf 2022 behoorlijk verhoogd. Zakelijke rijders of ondernemers kunnen overigens geen gebruik maken van deze aanschafsubsidie.

Lagere bijtelling. Voor zakelijke rijders is de bijtelling in 2022 16%. Dit is in plaats van de 22% bij niet-elektrische auto’s. De bijtelling van 16% geldt alleen voor de eerste € 35.000,- van de catalogusprijs van volledig elektrische auto’s. Wanneer een auto duurder is wordt over het resterende deel de 22% bijtelling gerekend. Stapsgewijs wordt de bijtelling tot aan 2026 verhoogd zodat het vanaf 2026 gelijk is getrokken met andere auto’s; namelijk 22%.

Geen bpm. Bpm staat voor: belasting van personenwagens en motorrijwielen. Dit is een extra belasting bij aanschaf van een auto en gebaseerd op de CO2-uitstoot. Elektrische auto’s hebben natuurlijk geen (directe) CO-2 uitstoot. Daarom hebben deze, in ieder geval tot en met 2024, vrijstelling van bpm.
Geen wegenbelasting (MRB). Volledige elektrische auto’s zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, kortweg MRB. Deze vrijstelling geldt ook in ieder geval tot en met 2024. Wanneer u geen MRB hoeft te betalen spaart u maandelijks al gauw enkele tientjes uit, oplopend tot wel meer dan € 100,-.

U ben vrij om ieder gewenst abonnement te kiezen. We adviseren zelf het abonnement en de laadpassen van E-Flux. Dit is een gerenommeerde leverancier en met hun laadpassen kunt u gebruik maken van een landelijk dekkend netwerk van ruim 200.000 laadpunten. Niet onbelangrijk, want u zult ook regelmatig onderweg moeten laden. U vindt informatie op de website van E-flux maar u kunt met uw vragen natuurlijk ook bij ons terecht.

Meer weten over de kosten van elektrisch rijden?

Voor meer informatie en/of interesse, neem direct contact met ons op of plan een adviesgesprek in. Onze adviseurs informeren u graag.